Mutarea Ambasadei României la Ierusalim. Cum arată Dosarul dezbaterii

In jos

Mutarea Ambasadei României la Ierusalim. Cum arată Dosarul dezbaterii

Mesaj Scris de Admin la data de Vin Apr 27, 2018 12:21 pm

Contactat de Evenimentul zilei pentru a comenta criza politică generată de mutarea Ambasadei României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim, analistul Iulian Chifu a realizat o analiză eleborată a subiectului care a stârnit controverse şi atacuri dure între preşedintele României, Klaus Iohannis, liderul PSD, Liviu Dragnea, şi premierul Viorica Vasilica Dăncilă. „Acest subiect are un număr de elemente și argumente în dispută care țin de câteva teme mari. Ele au implicații de politică externă și politică internă, vizează totodată relațiile cu statul Israel – pe care România l-a recunoscut de la început și nu și-a retras ambasada și nu a rupt relațiile în perioada comunistă, apoi cu Statele Unite, cu Autoritatea Palestiniană – cu recunoașterile făcute în materie și susținerea soluției celor două state în Orientul Mijlociu, cu statele arabe și Turcia, cu Uniunea Europeană și statele europene, și nu în ultimul rând cu comunitatea internațională și relaționarea cu dreptul internațional și rezoluțiile Consiliului de Securitate și ale Adunării Generale a ONU în materie, care statuează faptul că statutul Ierusalimului va fi stabilit după încheierea păcii.Situația la care ne referim are de a face cu tema cea mai complexă a politicii internaționale, situația din Orientul Mijlociu, un nod de conflict cu impact asupra a numeroase teme conexe ce merg de la resurse și petrol la dialogul inter-religios al religiilor monoteiste și ajung până la chestiuni de securitate majore ce afectează lumea, radicalism islamic, terorism. Evident aici vorbim și despre manieră și mod de a gestiona responsabil politica externă la nivel profesionist și de luare a deciziilor utilizând toate resorturile statului, instituțiile statului cu experiență și relevanță în materie. Nu e vorba despre curaj și ambiție, despre ciocniri de voințe, ci despre responsabilitate și profesionalism. Aici sunt temele care închid cariere diplomatice ale celor ce se hazardează în a lua sau asuma decizii fără a gândi toate etapele unui asemenea proces care începe cu studiul de impact și cu respectul pentru înțelegerea deciziei, care tratează cu echilibru și circumspecție schimbările bruște de politică externă și gândesc echilibrat acești pași, care insistă pe predictibilitate și consultarea partenerilor și aliaților, a partenerului strategic american în primul rând, mai ales într-un domeniu în care deciziile sunt ireversibile, nu pot fi corectate în timp sau revizuite, ci marchează pe deplin istoria și evoluția statului român. Cam aceasta e magnitudinea unei decizii de această factură.
Evident că evoluțiile curente ale acestui subiect l-au transformat într-o temă de politică internă, rivalitate și dispută cu relevanță electorală, un lucru inacceptabil pentru chestiuni atât de sensibile de politică externă și securitate. Simplul fapt că tema a apărut în spațiul public înainte de a fi evaluată și cântărită în spatele ușilor închise, cu toate consecințele, înainte de a se lua o decizie consensuală la nivelul instituțiilor relevante ale statului român, creează prejudicii majore României. Cu atât mai mult dacă a ajuns a fi exprimată în relațiile dintre state sau dacă există promisiuni și angajamente, fie și secvențiale sau la nivelul unor personalități politice sau reprezentanți ai unor instituții în stat, înaintea unei decizii la nivel instituțional. Prejudiciul este enorm, chiar dacă revenirea de pe pozițiile mutării ambasadei la cele ale lansării unei evaluări a unui asemenea subiect e un pas în direcția bună, și e de salutat revenirea pe poziții mai circumspecte și echilibrate, care reclamă și angajează evaluare profesionistă din partea tuturor instituțiilor iar ulterior decizia constituțională pe un asemenea subiect.
Apoi vorbim despre atribuții și responsabilități ale diferiților actori interni constituționali în domeniul politicii externe și al deciziei de politică externă. Și aici intrăm într-un ciclu care e menit să reclame ca fiecare să respecte Constituția și atribuțiile sale, și pe un domeniu în care avem pronunțări ale Curții Constituționale și unde raportul de atribuții e deja tranșat. În 2012, când veneau la Bruxelles ca șefi alternativi de delegații și Președintele și premierul României, Curtea Constituțională a fost nevoită să tranșeze și să decidă vocația Președintelui de decident, primul chemat să asume atribuțiile de politică externă, și rolul secundar al Ministerului de externe, care execută și aplică politicile și mandatele stabilite de Președinte. Acest lucru obligă ca, oricine asumă reprezentarea României să aibă la bază mandatul semnat de Președintele României, cel care reprezintă constituțional statul român. Nu pot exista, în politica externă, de securitate și apărare doi generali sau 5 generali, ci sunt activități în care există un singur decident și mecanisme constituționale clare, Președintele fiind acest decident. Promovarea subiectului fără a fi trecut prin etajele de evaluare și decizie, fără mandatul președintelui, mai mult, fără consultarea președintelui e profund costisitoare și ilegală, ca să nu mai vorbim despre imaginea de impredictibilitate și poziția neserioasă pe care o transmite România ca stat. Ca să nu vorbim despre senzația de clandestinitate pe care a transmis-o vizita organizată și neanunțată, necomunicată public, disimulată, cu impact major asupra credibilității celor care au făcut deplasarea și a percepției publice legată de un asemenea demers.În al treilea rând, este vorba despre profesionalism, cunoaștere și contextul pe care-l reprezintă dosarul Orientului Mijlociu și întreaga istorie a poziției României și prezenței între israelieni și palestinieni. Ca să merg mai repede, e vorba, în al patrulea rând, pe fond, despre decizia în sine ce impact și consecințe are – externe, în privința relațiilor cu Israelul și cu statele arabe, cu SUA, UE și terțe state; interne, în raport cu impactul unei asemenea decizii asupra teritoriului național, și a cetățenilor români. În al cincilea rând e vorba despre situația de securitate a unei reprezentanțe românești la Ierusalim. Dacă revenim la începutul evaluării, e vorba despre impactul acestei decizii asupra relațiilor României față de UE – care are deja o decizie în materie – și față de toți actorii citați mai sus, interesați de subiect.Deci aici se suprapun evaluarea, decizia, maniera, expunerea publică a unui subiect cu asemenea greutate tratat superficial și nedecantat instituțional, legalitatea, credibilitatea și legitimitatea demersului legat de vizita și conținutul discuțiilor din Israel. Chiar și numai acest episod pe care-l vedem consumat aduce elemente majore de impact asupra posturii externe a României, chiar și fără nici o altă acțiune. Peste toate, evaluarea mea – și a oricărui profesionist în politica externă care are cunoștințe despre dosarul Orientul Mijlociu și postura României de mediator constant și de două ori în acest dosar, despre situația din Orientul Mijlociu și cetățenii români din statele arabe, din familii mixte, despre eforturile de extragere a lor oricând se întâmplă turbulențe, pe baza relațiilor cu instituțiile statelor respective și pe baza acțiunii și poziției principiale în acest conflict, care știe situația internă din România și evaluează riscurile deciziei – este că Ambasada României nu trebuie mutată la Ierusalim și că abordarea temei este, sau mai bine zis deja era prematură în momentul de față. Firește că, după evoluțiile curente, va trebui să ne uităm cu atenție la impactul acestui episod asupra posturii României în regiune și în relațiile cu actorii terți implicați în acest dosar extrem, extrem de complex", a declarat Iulian Chifu pentru Evenimentul zilei.
avatar
Admin
Admin

Mesaje : 5214
Data de înscriere : 05/11/2012

Vezi profilul utilizatorului http://amintiridespreviitor.forumgratuit.ro

Sus In jos

Gestul Președintelui de retragere a sprijinului „premierului manciurian” este prefect justificat.

Mesaj Scris de Admin la data de Vin Apr 27, 2018 12:28 pm

Constituțional președintele Johannis are dreptate, premierul ” 20-20″ și președintele condamnat al Camerei Deputatilor nu au atributii în politica externă și niciun mandat din partea Președintelui ori al Parlamentului. Premierul inexistent și „facatorul” de premieri, președintele dinamita al PSD (Partidul Senilitatii Dovedite) sunt pe cale să arunce România într-o criză externă deosebit de grava și periculoasa. Aflat în situația „viitorului condamnat penal”premier al Israelului, slugărnicul și asasinul național Dragnea ține să recunoasca Ierusalimul capitala Israelului. Pe lângă faptul că nici U.E, nici Congresul SUA nu au adoptat declarația iresponsabila a președintelui american, Dragnea, trecand peste prevederile Constituția, este pe cale să distrugă munca de generatii a diplomației românești în Orientul Mijlociu și să distrugă relațiile diplomatice cu toată lumea musulmană.Trecand peste faptul că istorisește Regatul antic al Israelului nu a avut capitala la Ierusalim și negand dreptul palestinienilor de a avea un stat independent cu capitala în Ierusalimul de Est, Dragnea este pe cale, prin gestul sinucigaș, de dragul de a scăpa de condamnare, să includa România pe harta tarilor boicotate politic, economic și diplomatic de tarile musulmane și o viitoare tinta a fundamentalismului wahabit.

Statul Israel poate avea capitala la Ierusalim cu condiția recunoașterii rezolutiilor ONU, respectiv Ierusalimul să fie capitala a doua state: Israel și Palestina care să-și împartă locurile sfinte și cu un statut aparte care să ofere libertate celor trei mari religii monoteiste. Astfel, s-ar detensiona situația în Orientul Mijlociu și s-ar putea ajunge la o reconciliere a Israelului cu lumea musulmană.Gestul Președintelui de retragere a sprijinului „premierului manciurian” este prefect justificat.
avatar
Admin
Admin

Mesaje : 5214
Data de înscriere : 05/11/2012

Vezi profilul utilizatorului http://amintiridespreviitor.forumgratuit.ro

Sus In jos

Președintele României are „dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală, Preşedintele României poate dispune suspendarea acestora din funcţie

Mesaj Scris de Admin la data de Vin Apr 27, 2018 12:41 pm

Expert in securitate: Dancila poate fi suspendata de Iohannis. Dragnea face o politica externa "de Videle"
Premierul Viorica Dancila a ignorat statutul pe care il are, de subordonat al presedintelui pe linie de securitate nationala, si a vulnerabilizat Romania pe plan international, putand fi suspendata de Klaus Iohannis, daca acesta cere o ancheta penala pornind de la suspiciuni de inalta tradare, spune Hari Bucur Marcu, expert in probleme de securitate.Intr-un interviu acordat Ziare.com la scurt timp dupa ce presedintele Iohannis a cerut public demisia premierului Dancila, Hari Bucur Marcu subliniaza ca presedintele Romaniei este cel care raspunde in fata cetatenilor de securitatea nationala, cu cele doua mari componente ale sale: politica externa si apararea nationala.In opinia expertului in securitate, Klaus Iohannis poate cere urmarirea penala a Vioricai Dancila si dispune suspendarea ei din functie, conform articolului 109 din Constitutie.De altfel, intr-o postare pe Facebook, Hari Bucur Marcu atrage atentia si asupra faptului ca vizita in Israel nu numai ca nu a fost autorizata de presedinte, "singura persoana juridica abilitata sa o faca", dar acelasi premier a ascuns presedintelui discutarea in Guvern a memorandumului privind mutarea ambasadei si, mai mult, vizita a fost pregatita de "o ambasada a Romaniei condusa de un insarcinat cu afaceri a.i", cu alte cuvinte "in ambasada nu se afla nimeni acreditat de presedintele Romaniei si care sa fi depus juramantul in fata presedintelui Romaniei".In interviul acordat Ziare.com, expertul puncteaza ca vizita efectuata de cuplul Dragnea-Dancila in Israel a fost si o "bataie de joc" la adresa gazdei, scopul urmarit de liderul PSD fiind acela de a arata si pe plan international cine este seful real al Guvernului de la Bucuresti, in Romania fiind deja binecunoscut faptul ca Viorica Dancila este doar o marioneta.Gesturile dlui Dragnea de politica externa sunt "gesturi de Videle", de "o siretenie provinciala", mai comenteaza Hari Bucur Marcu, adaugand ca peste tot in lume exista relatii informale la nivel inalt, dar "totul se face numai confidential si numai in interesul tarii, niciodata in interes personal".
Cum vedeti dvs, cu ochii unui expert in securitate, vizita efectuata de premierul Viorica Dancila in Israel?
Informatiile mele sunt exclusiv cele publice, aparute in mass-media. Din punct de vedere al securitatii internationale, ceea ce a facut premierul Dancila, si oarecum presedintele Camerei Deputatilor (pentru ca el nu are niciun fel de obligatii de acest fel, nu este nici macar membru al CSAT), este grav.
In principiu, premierul nu avea ce sa caute intr-o vizita oficiala in strainatate fara un mandat din partea presedintelui Romaniei. Vizita trebuia sa fie autorizata de presedinte, pentru ca din punct de vedere constitutional presedintele Romaniei este cel care raspunde direct, in fata celor care l-au ales, de securitatea Romaniei.Iar politica externa impreuna cu apararea nationala sunt cele doua mari componente ale securitatii nationale. Prima pozitioneaza Romania in plan international, iar cea de a doua ii da elementele de putere, ca sa poata avea o voce pe plan international.Vorbim despre putere hard, fiindca mai sunt si alte tipuri de putere - economica, culturala etc.
Aici suntem. Premierul, pur si simplu, a ignorat acest statut pe care il are, de subordonat al presedintelui pe linie de securitate nationala. Nu exista absolut niciun dubiu aici.Care ar putea fi consecintele unui asemenea gest?
Prima consecinta ar fi ca partenerul extern (Israel - n.red.) este pus intr-o situatie imposibila. Pe de o parte, nu poate refuza unui demnitar strain de acelasi rang care ii si propune o agenda care ii place, pe de alta parte, va afla la un moment dat, printr-un schimb de mesaje oficiale, ca aceasta vizita a fost un fals. A fost o bataie de joc la adresa gazdei.
Pentru ca nu te poti astepta cand primesti vizita omologului tau ca el vine de capul lui, nu are mandat si ceea ce promite el nu se va putea intampla.
Dar noi traim in Romania si stim cateva lucruri care adauga la aceasta consecinta directa. In primul rand, stim ca premierul Dancila este o marioneta a sefului partidului care a numit-o acolo. S-au straduit in public cat se poate de tare sa arate acest lucru, si presedintele PSD, si premierul. De ce? Tineti minte ca de cand PSD a castigat alegerile dl Dragnea trebuia sa fie prim ministru, fiind seful partidului, dar nu a putut pentru ca are o condamnare definitiva. Si, atunci, a facut aceasta miscare permisa constitutional de a pune prim ministru pe cineva "de paie" (pentru a treia oara!).La noi, toata lumea intelege si se fac foarte multe glume pe aceasta chestiune, dar, cand este vorba de planul international si, mai ales, de securitate, nu se poate asa. Probabil ca in acest context a aparut suplimentarea vizitei premierului cu vizita sefului Camerei Deputatilor, ca sa se arate si international cine este seful Guvernului de la Bucuresti.
Mai departe, ceea ce ar fi interesant de notat este ca exista prevederi constitutionale, dar si penale pentru asemenea situatii.Iar presedintele Iohannis ar trebui, in mod normal, sa ceara deschiderea unei anchete penale: Ce s-a intamplat, cum de s-a putut face asa ceva?! Si ancheta penala va dovedi la final despre ce a fost vorba. Numai ca pe timpul anchetei penale presedintele poate sa il suspende pe membrul Guvernului anchetat.
Care ar fi acuzatia?
De inalta tradare. Codul Penal spune ca subminarea politica prin contactarea unei puteri straine este tradare, iar daca tradatorul este membru al CSAT, atunci este inalta tradare (Art.394, lit.b - se pedepseste cu detentiune pe viata sau cu inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea exercitarii unor drepturi - n.red.).Nu poate sa o acuze nimeni acum pe doamna Dancila de inalta tradare, dar poate sa o banuiasca. Si daca exista aceasta banuiala, ea trebuie anchetata, nu poti sa lasi lucrurile asa. Iar ancheta este doar penala, nu se vorbeste in alta parte despre o asemenea situatie.
Cum privesc partenerii din SUA, UE sau NATO aceasta atitudine a Guvernului Romaniei fata de o problema extrem de delicata cum este cea a ambasadei din Israel?
Nu stiu ce cred despre problema actuala, dar pot sa va spun ce mi s-a intamplat mie cand ma ocupam de partea de relatii militare internationale si am avut foarte mari dificultati pentru ca multi occidentali nu il considerau pe presedintele de atunci, Ion Iliescu, un presedinte legitim.Vorbim despre perioada 1992-1996, cand fusesera mineriadele si toate celelalte, iar Ion Iliescu isi pierduse oarecum legitimitatea internationala, pe care si-a recapatat-o in al doilea mandat.Dar in perioada mentionata, era foarte greu sa convingi un partener de lucru international ca ceea ce promiti tu, intr-o discutie bilaterala, chiar se va intampla. Mai ales cand se purtau negocieri, iar cel de deasupra ta, ultimul in ierarhie, era un presedinte care isi pierduse legitimitatea, morala, nu juridica.Erau dificultati foarte, foarte mari la absolut toate nivelurile, incepand cu omologii dansului si terminand cu omologii mei. Si nu eram inca membri NATO pe vremea aceea!Acum suntem membri NATO, ceea ce inseamna ca Romania trebuie sa fie capabila sa participe la apararea comuna. Alaturi de Estonia, de exemplu. Insa estonianul se va gandi de doua ori daca sa puna in planurile sale de aparare Romania sau nu, pentru ca nu stie ce sa creada.El gandeste: "Scrie in Constitutia lor ca presedintele e comandatul suprem al fortelor armate, dar vine premierul si spune: 'Nu el hotaraste, Ministerul Apararii e la mine!'".
Vreti sa spuneti ca premierul Dancila a vulnerabilizat Romania? In ce ar consta aceasta vulnerabilitate?
Vorbim despre putere. Orice stat isi constituie un sistem de puteri - militara, politica, diplomatica, economica, culturala si asa mai departe. Nu e vorba doar despre cati bani ai, ca stat. Sa va dau un exemplu: Una dintre cele mai mari armate din lume a fost invinsa prin tradare interna - Iranul, in anii '70-'80, cand a avut loc revolutia islamica. Dar sunt multe exemple de acest fel.De asta spun: Conteaza foarte mult sistemul de puteri, cine ia decizia de folosire, de angajare a puterilor in favoarea statului respectiv.Multi comentatori speculeaza ca in problema Ambasadei din Israel Liviu Dragnea ar fi incercat sa faca astfel pe placul SUA si nu i-a mers. Sau i-a mers?
Gesturile dl Dragnea de politica externa sunt gesturi "de Videle". Ce intelege din politica externa de la Videle asta face. Ce as putea sa comentez mai mult? O siretenie din asta provinciala: "Lasa ca stiu eu ca, daca ma pun bine cu astia, o sa ma aprobe celalalt".
Sigur ca asemenea lucruri se fac, peste tot in lume exista relatii informale intre sefii de state si cu cei din apropiere, cu care poti sa intri in contact, sa iti expui punctul de vedere, sa faci promisiunile necesare etc. Dar totul se face numai confidential si numai in interesul tarii, niciodata in interes personal.
In momentul in care ai intrat pe teren personal, toate usile ti se inchid in mod sigur.
I se inchid lui Liviu Dragnea, dar va avea de suferit si Romania?
Stati un pic, noi deja suferim! Vedeti investitii straine venind? Exista acel risc de tara politic, in afara de cele de investitii. Riscul politic al Romaniei este in momentul de fata foarte ridicat.In momentul in care se schimba guvernele foarte repede, cand legislatia se schimba foarte repede, cand deciziile se iau in mod arbitrar, fara ca lantul de luare a deciziilor sa fie urmarit in mod corect, in asemenea conditii Romania sufera deja foarte serios.
BREF
Atâta vreme cât înalta trădare este o infracțiune, rezultă cu claritate că ancheta minuțioasă și independentă despre care am vorbit mai sus nu poate fi decât o anchetă penală. Așa că este în obligația Președintelui României să aplice Articolul 109 din Constituția României, care spune că Președintele României are „dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală, Preşedintele României poate dispune suspendarea acestora din funcţie.” 

avatar
Admin
Admin

Mesaje : 5214
Data de înscriere : 05/11/2012

Vezi profilul utilizatorului http://amintiridespreviitor.forumgratuit.ro

Sus In jos

Re: Mutarea Ambasadei României la Ierusalim. Cum arată Dosarul dezbaterii

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum